Samferdsleminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Fredrik Naumann/Felix Features.

Det skal ikke lønne seg å jukse

Publisert

Vi skal ha et seriøst og trygt arbeidsliv her i landet – også i transportbransjen. Vi må få luket ut de useriøse aktørene som ikke vil følge spillereglene. Det skal ikke lønne seg å jukse.

Alle som jobber i Norge skal ha trygge arbeidsplasser med gode lønns- og arbeidsvilkår. Vi tar kampen mot arbeidslivskriminalitet og useriøse tilstander på arbeidsplassene på alvor. Vi vil fjerne sosial dumping og skape likere konkurransevilkår i det norske markedet. Vi vil ikke ha aktører på veiene våre som tyner regelverket og presser konkurransen uforholdsmessig.

Fri frakt eksisterer ikke

På samme måte som at det ikke finnes noen gratis lunsj, finnes det heller ikke noen gratis frakt. Selv om vi som forbrukere har blitt vant til at «alle» tilbyr «gratis frakt», er det på tide at vi gjør noe med dette. For som Trude Sande i Yrkestrafikkforbundet sier: «bak fasaden av effektivitet og komfort finnes det en gruppe arbeidstakere som blir oversett og grovt utnyttet.»

Noen sjåfører i varebilbransjen har hatt uverdige arbeidsforhold. Useriøse aktører har utnyttet den manglende reguleringen av varebilbransjen, og sjåførene er blitt skadelidende. Dette skal vi ikke ha i norsk arbeidsliv.

Derfor har vi tatt grep. Å bekjempe sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og svart arbeid var noe av det første vi tok fatt på da vi tiltrådte i 2021, og allerede året etter la vi frem Handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren. Planen inneholder 39 tiltak, som skal bidra til å fremme seriøsitet i transportbransjen, like konkurransevilkår og sørge for trygge arbeidsplasser og arbeidsvilkår i tråd med norske standarder og verdier.

To år senere har vi levert på mange av de 39 tiltakene, men det gjenstår fortsatt noe før vi er helt i mål.

Regjeringen vil rydde opp i varebilbransjen

I 2022 innførte Norge løyvekrav for internasjonal godstransport med varebiler med tillatt totalvekt fra 2,5 til 3,5 tonn, i tråd med EUs mobilitetspakke. Nå innfører vi et nytt nasjonalt varebilløyve for samme vektklasse. Et nasjonalt varebilløyve gir oss flere friheter, blant annet til å tilpasse regelverket på et senere tidspunkt. Dette kan blant annet innebære å senke vektgrensen til under 2,5 tonn dersom noen aktører prøver å unngå løyveplikten.

Et nasjonalt løyve gjør også at vi ikke er bundet av EØS-rettens regler og vi kan derfor fastsette nasjonale krav, som for eksempel krav til fagkompetanse for løyvehaver som er bedre tilpasset varebilbransjen.

Løyvehaver må blant annet oppfylle krav innenfor:

– yrkestransport- og veitrafikkregelverket

– arbeidsmiljølovgivningen og HMS

– økonomiforvaltning og regnskapstjenester, samt skatter og avgifter

– for andre løyvekrav som økonomi, vandel og etablering, er det fastsatt at reglene i yrkestransportforskriften skal gjelde fullt ut.

Alle kravene som vi nå stiller, er helt avgjørende for at bransjen kan kontrolleres effektivt og for å jobbe mot sosial dumping. I tillegg har vi styrket Statens vegvesen med 40 millioner kroner til kontrollvirksomhet. Det bidrar til at det er flere kontrollører som kan avdekke lovbrudd.

Alle tiltakene som vi har gjort kommer til å bidra til at vi får en mer seriøs bransje, med like konkurransevilkår og trygge arbeidsplasser for sjåførene. Det skal ikke lønne seg å jukse.

Jon-Ivar Nygård (Ap), samferdselsminister

Powered by Labrador CMS